torstai 20. elokuuta 2015

Krka-kansallispuisto Kroatiassa

Aiemmalla Kroatia matkallamme 4 vuotta sitten käytiin Plitvice luonnonpuistossa, joka on todella hieno paikka täynnä upeita vesiputouksia. Sen takia Krka-kansallispuisto valikoitui nähtävyyksistä tärkeäksi, jossa ehdottomasti halusin vierailla.

Trogirista Krka-kansallispuistoon on matkaa 57 km, matka kesti melkein tunnin verran. Pysähdyttiin matkalla leipomossa ja ostettiin hieman suolaisia ja makeita leivonnaisia mukaan.

Krka-kansallispuiston portin vieressä on iso autoparkki, johon mekin parkkeerattiin auto ja siirryttiin lippukioskille. Lippu puistoon maksoi 110 kunaa (15 €) ja lapsen lippu 80 kunaa (noin 11 €). Lippu on suhteellisen arvokas, mutta puiston näkeminen on ehdottomasti sen rahan arvoinen. Lipun yhteydessä saa myös kartan puistosta ja esitteessä kerrotaan myös paikan historiasta. Karttaan on myös merkattu piknik-paikat ja ravintolat. Puistossa on myös ns. siirrettäviä ruokakojuja, jossa myydään hedelmiä, lettuja, pientä suolaista ja tietysti kylmiä juomia. Mutta mielestäni kannattaa myös omia eväitä ottaa mukaan, jota on helppo syödä kun nälkä yllättää.

Alas puistoon kuljetaan bussilla. Puistoon pääsee myös vaelluspolkua pitkin, mutta me valittiin bussikyyti, joka on huomattavasti nopeampi. Pieni varoitus korkeapaikkakammoiselle, bussikyyti alas putouksille on aika hurja. Tie on kapea ja mutkikas eikä mitään reunoja ole tien ja jyrkänteen välissä. Ja kaiken huipuksi kaikissa kohdissa kaksi bussia ei mahdu vierekkäin. Näin ollen ylhäältä tuleva bussi joutuu peruuttamaan leveimpään kohtaan, että toinen alhaalta tuleva bussi pääsee ohi. Me oltiin alas menevässä bussissa kun tämä peruutus tapahtui, silloin sydämeni jätti varmaan muutaman lyönnin väliin. Onneksi matka on suhteellisen lyhyt, mutta kyllä se korkeapaikkakammoiselle tuntuu ikuisuudelta. Onneksi päästiin onnellisesti alas puistoon ja oltiin valmiina kierrokselle.

Kansallispuiston läpi virtaa Krka-niminen joki, jonka muodostamat lukuisat putoukset tekevät paikasta todella upean.  Jo ennen putouksille saapumista pääsee ihailemaan uskomattoman kirkasta vettä, jossa näkee paljon kaloja. Myös luonto on todella kaunis.

Puistossa on myös paljon erilaisia lintuja ja muita eläimiä.  Me nähtiin joen vieressä sammakko, joka oli todella hyvin naamioitunut maastoon.

Puistosta ei löydy varsinaisia vaellusreittejä, vaan suurimmaksi osaksi puiston halki kuljetaan puista polkua pitkin. Näin ollen polku on hyvin helppo kulkea ja sopii myös nuoremmille lapsille. Välillä on portaita, jonka johdosta lastenvaunuilla tai pyörätuolilla on hiukan haasteellista liikkua.

Kierroksen pituus on 2 km ja rauhallisella kävelyllä siihen menee noin pari tuntia.

Meillä vierähti puistossa noin 4 h, koska mieheni ja tyttäreni kävivät ison vesiputouksen alla myös uimassa. Tämä iso vesiputous on nimeltään Skradinski Buk ja se on Krka kansallispuiston isoin ja pisin putouskeskittymä. Joen pohja putousten alla on kivikkoinen ja hyvin epätasainen. Suosittelen ehdottomasti ottamaan uimakengät mukaan, jos haluat mennä uimaan.

Joessa oli myös joutsenia, he olivat todella tottuneet ihmisiin eikä pelänneet ollenkaan.

Uimisen jälkeen noustiin portaat ylös korkeammalle ja nähtiin putous ylhäältä käsin. Kyllä tämä alue on niin kaunis, että sitä on vaikea kuvailla. Myöskään kuvat eivät pysty välittämään kyseisen paikan kauneutta ja vesiputousten mahtavuutta. Suosittelen ehdottomasti käymään Krka kansallispuistossa kun olet käymässä Kroatiassa.

Krka kansallispuiston käynnin jälkeen meillä oli ajatus poiketa myös Sibenikin vanhassa kaupungissa, joka on lyhyen ajomatkan päässä puistosta. Sibenik on tunnettu katedraalistaan, joka on Unescon perintökohde.

Syötiin italialaista jäätelöä ja nautittiin hienosta vanhasta kaupungista.

Untitled

Käveltiin kaupungissa varmaan noin puolitoista tuntia ja tämän jälkeen lähdettiin ajamaan takaisin kohti Trogiria. Valittiin paluumatkalle merenrantareitti, joka oli todella upea. Nähtiin tiellä myös auringonlasku.

Illalla kun päästiin loma-asunnolle oltiin väsyneitä, mutta todella onnellisia ikimuistoisesta päivästä.

Muut matkakertomukset löydät tästä.

1. Hienoja kuvia Kristine. - Ape :)

2. Tuolla on kyllä niiiiin kaunista! Juuri nyt tekisi mieli hypätä tuonne vesiputouksen alle uimaan :)

1. Elina, todella upea paikka ja uiminen vesiputousten alla todella suosittu, varsinkin kuumana kesäpäivänä :)

3. Mekin käytiin tuolla reissullamme ja valtavasta ihmismäärästä huolimatta minä niiiin nautin tuolla pulikoimisesta! Aivan ihanat maisemat. Mulla ei ollut uimakenkiä vaan taiteilin havaianakset jalassa ja hyvin homma toimi niilläkin. :D

1. Kiitos kommentista. Paljon oli ihmisiä, mutta ei haitannut kun maisemat ovat näin upeat. Totta, kyllä läpsyt siihen sopii oikein hyvin :)

4. Kiitos - onpa ihana paikka - tuonnekin siis on mentävä - jota olin kyllä ajatellutkin....Olemme Trogirin lähellä Arbanijassa viikon nyt syyskuun lopulla - ensimmäistä kertaa - siksi on näitä kokemuksia - ja sinulla hyvin tarkkaakin selostusta (liput ym.) Pirteää syksyä!

5. Krka on kyllä upea paikka. Trogir on myöskin hyvin viehättävä pikkukaupunki. Hyvää matkaa teille :)