lauantai 8. elokuuta 2015

Upeat maisemat matkalla Dubrovnikista Trogirin loma-asunnolle

Saavuttiin Dubrovnikin lento-asemalle aamulla klo 10 Finnairin koneella. Laukut saatiin nopeasti ja lähdettiin etsimään vuokra-autojen toimistoja. Huomattiin, että kaikki vuokra-autojen toimistot sijaitsevat lento-aseman edessä olevissa pienissä kojuissa. Nopeasti löytyi Unirentin toimisto, josta oltiin vuokrattu etukäteen henkilöauto. Jonoa ei ollut ollenkaan ja päästiin nopeasti allekirjoittamaan sopimus. Autokin löytyi heti toimiston edestä. Dubrovnikin lentoasemalla autovuoraus on todella pienellä alueella eli autoa ei tarvitse mistään hallista lähteä etsimään.

Saatiin punainen Ford Fiesta, joka oli yllättävän iso. Meidän 3 matkalaukkua mahtuivat kaikki takakonttiin, joka ei ole pikkuautoilla aivan itsestäänselvyys. Ja plussa oli, että auton polttoaineena oli diesel. Laitettiin oma navigaattori paikoilleen ja syötettiin määränpää - Trogir. Ajomatka näytti olevan 275 km ja arvioitu ajo-aika 3,50 tuntia.

Untitled

Käytiin heti ostamassa autoon pientä naposteltavaa ja kylmää juotavaa, että ei heti tarvitsisi pysähtyä. Sen jälkeen oltiin valmiina matkaan.

Tähän väliin ajattelin kertoa hiukan yleistietoa Kroatiasta:

Kroatia on kasvattanut valtavasti suosiota matkailumaana ja moni on varmasti perehtynyt Kroatin yleistietoon, mutta ajattelin nyt kuitenkin laittaa muutamia faktoja:
- Kroatia on valtio Etelä-Euroopassa
- Asukkaita: 4,5 milj.
- Toisen maailmansodan jälkeen se oli yksi Jugoslavian tasavalloista ja itsenäistyi vuonna 1991
- Liittyi Euroopan unioniin 1.7.2013
- Rahayksikkö kuna (HRK) 1 € = noin 8 kuna
- koostuu neljästä alueesta - Slavonia, Keski-Kroatia, Istria ja Dalmatia
- Kroatiassa on seitsemän Unescon maailmanperintökohdetta - Plivicen kansallispuisto, Dubrovnikin vanha kaupunki, Eufrausiuksen basilikan rakennusryhmä Porecin kaupungin historiallisessa keskustassa, Trogirin vanha kaupunki, Pyhän Jaakobin katedraali Sibenikissa, Stari Gradi kulttuurimaisema, Splitin historiallinen rakennusryhm ja Diocletianuksen palatsi.

Matkamme aikana käytiin useammassa Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvissa kohteissa, mutta siitä sitten myöhemmissä postauksissa.

Palataan takaisin päivään kun ajettiin vuokra-autolla Dubrovikista Trogiriin. Alkumatka kulki pitkin merenrantatietä, joka on yllättävän hidas ajaa, mutta maisemat ovat käsittämättömän upeat. Adrianmeri oli koko ajan läsnä ja välkehtii kaikissa sinisen eri väreissä turkoosista syvänsiniseen. Avomerta ei nähty ollenkaan vaan Dubrovnikista Splittiin päin ajaessa saaristo on koko ajan läsnä.

Oltiin ajettu varmaan 1,5 h kun saavuttiin laaksoon, jossa kasvoi hedelmäpuita ja meloneita. Tien varsilla oli paljon myyntikojuja, johon mekin pysähdyttiin ja ostettiin monta kiloa hedelmiä. Voi kuinka hyviä ne olivat. Myös maisemat olivat kauniit.

Untitled

Laaksossa ajettiin varmaan reilut puoli tuntia ja silloin saavuttiinkin kylään nimeltä Ploce, jossa piti päättää, että lähdetäänkö ajamaan merenrantareittiä Trogiriin vai valitaanko moottoritie. Me valittiin moottoritie, koska se on huomattavasti nopeampi. Miinuksena moottoritiellä on tietysti maisemien yksitoikkoisuus. Moottoritie on suhteellisen kaukana merenrannasta ja se kulkee vuorien välissä. Moottoritie oli todella hyvä ja se maksoi 60 kunaa (HRK), noin 8 €. Moottoritieltä oli sitten taas aika pitkä matka alas vuorilta rannikolle.

Oltiin Trogirissa noin klo 15. Ohjeissa oli, että avaimenhaltija odottaa meitä klo 16-19. Tässä tapauksessa omistaja asui pienkerrostalon ensimmäisessä kerroksessa, näin ollen saatiin avaimet saman tien.

Loma-asunto Apartment Trogir sijaitsi hyvin lyhyen kävelymatkan päässä Trogirin vanhasta kaupungista. Asunnon sijainti on todella erinomainen. Meillä oli yhden makuuhuoneen huoneisto, jossa myös terassi ja vähäinen näkymä merelle.

PicMonkey Collage_1 DSCN2101

Asunto oli mielestäni todella kiva. Ei mitään luksusta, mutta se oli uusi ja erittäin siisti. Allasalue oli todella erinomainen. Pihalla oli myös grillausmahdollisuus. Muutaman kerran ehdittiin viettämään aikaa allasalueella. Nämä kerrat saatiin olla vain oman perheen kesken.

Loma-asunto vuokrattiin Interhomen kautta ja se maksoi 524 eur/vk. Lisäksi maksettiin 25 eur loppusiivouksesta ja 21 eur 3 henkilön turistivero yhdeltä viikolta. Oltiin asunnon hinta-laatusuhteeseen todella tyytyväisiä.

Seuraavassa postauksessa kerron ihastuttavasta Trogirin vanhasta kaupungista, johon meillä oli vain 5 min kävelymatka loma-asunnolta.

Muut matkakertomukset löydät tästä.