perjantai 5. helmikuuta 2016

Miami: auton vuokraus, hotellin valinta ja lähialueeen nähtävyydet

Matkamme pääkohde oli 10 pv Karibian risteily, mutta lomailtiin 2 pv ennen risteilyä ja 2 pv risteilyn jälkeen Miamissa ja sen lähialueilla.

Auton vuokraus

Autonvuokraus on Jenkeissä melkein välttämättömyys, jos haluaa kierrellä paikkoja ja käydä outlet myymälöissä, jotka ovat hiukan pidemmällä. Näin ollen meillä oli auto vuorattuna neljälle päivälle. Alkumatkasta meillä oli Ford Mustangi avoauto ja loppumatkasta Cadillac SRX maasturi. Molemmat autot olivat aivan uusia ja mahtava oli kokeilla sellaisia autoja, joita missään muualla maailmassa ei varmasti tule vuokrattuna kalliin vuokraushinnan takia. Fordi vuokrattiin Alamo-autovuokraamosta  ja  Cadillac Sixt-autovuokraamosta.

Autonvuokraushinnat:

1. Ford Mustang - 160 $/2 pv. Hintaan sisältyi täysvakuutus ilman omavastuuta, myös henkilövahingot, jonka vakuutuksen joutuu ostamaan aina paikan päällä vuokraamosta. Hintaan sisältyi myös yksi tankillinen bensaa, koska tässä tapauksessa auton piti palauttaa tyhjällä tankilla.

2. Cadillac - 200 $/2 pv. Hintaan sisältyi täysvakuutus ilman omavastuuta, myös henkilövahingot.

Halusin tässä yhteydessä muistuttaa, että vuokrauksen yhteydessä kannattaa ostaa aina SunPass, jolla saa ajaa maksullisia teitä rajattomasti. SunPass maksaa 8 $/pv. Molempiin vuokraushintoihin sisältyi myös SunPass.

Hotelli

Hotellivalinta Miamin alueella onkin sitten aika vaikea, koska kohtuuhintaisia hotelleja on todella vähän. Aloitin etsinnän Trivagosta ja löysin sitä kautta loistavan hotellin, joka on aika lähellä lentoasemaa. Hotelli oli Doral Inn & Suites Miami ja se on saanut todella loistavat arvosanat asiakkailta.

Olen muiden asiakkaiden kanssa täysin sama mieltä, mutta yksi miinus täytyy sanoa - lentomelu. Eli jos lentomelu häiritsee, silloin tätä hotellia ei kannata varata, muuten hotelli on aivan loistava. Onneksi meitä lentomelu ei haitannut. Maksettiin hotellihuoneesta, jossa oli myös keittiö ja olohuone 135 $/yö (Junior Studio Suite) ja hintaan sisältyi myös aamupala. Jos haluat hotellin Miami Beachilta, silloin hyvästä hotellista saa maksaa huomattavasti enemmän ja siihen ei yleensä kuulu aamupala.

Nähtävyydet

Kaksi vuotta sitten käytiin Miamissa ja Key Westissä. Käy lukemassa siitä postaus blogistani.

Viimeksi jäi kuitenkin monta paikkaa näkemättä. Päätettiin katsastaa ainakin kaksi hyvin mielenkiintoista paikkaa ja käytiin myös Floridan länsirannikolla Naplesissa.

1. Everglades

Everglades on iso subtrooppinen alue eteläisessä Floridassa ja sen pinta-ala on 6105 m2. Kysymyksessä on kansallispuisto ja se on Unescon maailmanperintökohteiden listalla. Miamista sinne ajaa noin tunnissa.

Ilma ei näyttänyt ollenkaan hyvältä kun lähdettiin liikkeelle, nimittäin satoi aivan kaatamalla. Ja loppupäiväksi ei luvattu yhtään sen parempaa säätä. Päätettiin surkeasta ilmasta huolimatta lähteä käymään Evergladessa ja sen jälkeen ajettiin Naplesiin.

Kun saavuttiin Evergladesin alueelle, mietittiin, että otetaanko rämeajelu veneellä vai lähdetäänkö kävelemään Shark Valleyn alueelle. Päätyttiin kävelemiseen. Autolla puistoon ajaminen maksoi 20 $. Ostettiin sieltä myös sadeviitat ja luultiin, että näillä pärjätään. Kastuttiin kyllä aivan täysin sadeviitoista huolimatta, mutta nähtiin kuitenkin alligaattoreita, joita tänne oltiin tultu katsomaan. Oli se aika jännittävä kävellä alueella, jossa kuhisee alligaattoreita. Tämä alla oleva yksilö oli aivan meidän vieressä kun otin valokuvan.

Kauniina päivänä olisi ollut paljon mahdollisuuksia esim. patikointiin ja pyöräilyyn sekä muiden eläimien ja lintujen bongaukseen.

Puistossa kävelyn jälkeen siirryttiin takaisin autoon ja lähdettiin ajamaan Highway 41 tietä eteenpäin Naplesiin. Useissa paikoissa tien varrella nähtiin alligaattoreita ja upeita lintuja.

2. Naples

Kaupunki on saanut nimensä Italian Napolin mukaan. Kaupungissa onkin paljon italialaistyyppisiä taloja ja paljon kahvioita sekä ravintoloita. Me käytiin syömässä Cheesecake Factorissa. Ruoka oli todella hyvä ja sen kruunasi  Oreo-juustokakku. Otettiin mieheni kanssa yksi yhteinen kakkupala, mutta emme pystyneet sitä syömään edes kahdestaan kokonaan. Kakku oli niin täyteläinen ja makea, mutta maku oli kyllä täydellinen.

Kaupunki on täynnä hienoja taloja tai sanoisin kartanoita. Ja ne eivät ole suljetulla alueella. Joissakin on kylläkin niin korkea aita, että varsinaista taloa ei näe kunnolla.

Naplesissa on myös todella kaunis valkeahiekkainen ranta. Sinä päivänä oli paljon surffareita, koska ilma oli tuulinen ja sateinen.

Naplesin ranta päivällä kun vettä tuli aivan kaatamalla.

Ennen auringonlaskua sade lakkasi ja taivaalla ei ollut yhtään pilviä.

Kauniina päivänä olisi ollut ihana ottaa kyseisellä rannalla aurinkoa ja mennä uimaan. Itse asiassa iltapäivällä sitten pilvet rakoili ja päästiin näkemään myös aurinkoa. Heti rannalle alkoi kertymään porukkaa nauttimaan erinomaisesta ilmasta.

Naplesin rannalla on meren päälle rakennettu pitkä siltä ja se näytti olevan todella suosittu paikallisten kalastajien ja muiden ihmisten keskuudessa. Sillan tuntumassa näki paljon pelikaaneja. Myös delfiinit ovat alueella, mutta me ei onnistuttu valitettavasti niitä näkemään.

Tykättiin kaupungista todella paljon, koska tunnelma oli leppoisa ja muutenkin kaikki paikat olivat todella kauniita. Suosittelen ehdottomasti vierailemaan Naplesissa vaikka Miamin loman yhteydessä.

Onneksi saatiin iltapäivällä laskettu katto alas ja nauttia kunnolla avoauton kyydistä.

3. Vizcaya-museo ja puutarhat

Vizcaya Museum and Garden on historiallinen rakennus kasvitieteellisine puutahoineen meren rannalla lähellä Miamin downtownia. Sisäänpääsymaksu alueelle oli 18 $/hlö.

Rakennukset on alunperin rakennuttanut James Deering. Päärakennus on italialainen renessanssityylinen, jossa on 34 huonetta.

Kaikki huoneet on sisustettu alkuperäisillä huonekaluilla ja taiteella. Rakennus ja sen huoneet ovat käsittämättömän upeat. Villasta löytyy myös hissi ja rakennuksessa oli jo 1900 luvun alussa vesivessat ja ylelliset kylppärit. Kuvaaminen sisätiloissa oli täysin kielletty eli mun ottamia kuvia on ainoastaan puutarhasta. Sisätiloista on jonkun verran kuvia Vizcaya-museon kotisivuilla.

Puutarha on todella upea, siellä on kasveista rakennettu labyrintteja ja suihkulähteitä oli useita.

Talot ja puutarha on rakennettu mangrovealueelle. Puutarhojen vieressä on siis rämeikköä ja siellä nähtiin alligaattoreita. Myös yksi iguaani kökötti puussa.

4. Shoppailu

Miamissa ei tietenkään voi unohtaa shoppailua ja siihen täytyy kyllä varata aikaa, koska kauppakeskukset ovat valtavia ja aika vierähtää täysin huomaamatta.

Mun ykkössuositus on Sawgrass Mills ja hyvänä kakkosena tulee Dolphin Mall. Jenkeistä kannattaa ostaa jenkkimerkkejä, koska ne ovat siellä huomattavasti edullisemat kuin Suomessa. Mun suosikit ovat Michael Kors, Calvin Klein, Guess, Victoria's Secret, Converse, Aeropostale, Gant, Cap, Columbia ja Tommy Hilfiger.

Seuraava postaus onkin sitten Karibian risteilystä, jossa vietettiin 10 pv.

Muut matkakertomukset löydät tästä.